۱) استفاده از سرویس RDP
باز کردن سرویس RDP روی اینترنت مهلک ترین اشتباه ممکن است. با توجه به ضعف RDP روی حملاتی مثل Brute Force امکان نفوذ به سیستم ها و اجرای حملات باج افزاری بسیار جدی و محتمل است. تغییر پورت RDP هم مشکل را برطرف نمیکند. بنابراین باز کردن RDP روی IPهای Valid سازمان را به عنوان یک راهکار فراموش کنید. گزارش Shodan نشان می دهد که متاسفانه روی نزدیک به ۱۲۰۰۰تا IP در ایران پروتکل RDP فعال است و در دسترس همگان است!
۲) رعایت حداقل های امنیتی
راهکار شما برای دورکاری باید دارای حداقلهای امنیتی لازم باشد. راهکار شما باید تضمین کند که کارمندان نمی توانند فایلها و اسناد سازمان را به روی سیستم شخصی خود در خانه انتقال دهند. همچنین کارمندان نباید بتوانند فایل آلوده ای را از کامپیوتر شخصی خود به داخل سازمان منتقل کنند.
۳) دسترسی اینترنت به نرم افزارهای تحت وب
برخی سازمانها ناچارا نرم افزارهای تحت وب خود را روی اینترنت Publish کرده اند. این اقدام به هیچ وجه منطقی نبوده و میتواند منشاء سوء استفاده های غیرمجاز حتی توسط کارمندان شود. ضمن اینکه نفوذ به آنها کار سخت و پیچیده ای نخواهد بود.
۴) کاهش پیچیدگی ها
استفاده از راهکار شما نباید برای کارمندان سخت و پیچیده باشد بطوریکه کارمندان قید استفاده از آنرا بزنند!
۵) در نظر گرفتن پهنای باند اینترنت خانگی
راهکار شما باید متناسب با پهنای باند اینترنت خانگی به سهولت قابل استفاده باشد.
۶) سهولت در پیاده سازی
راهکار شما باید سریع و آسان پیاده سازی شود و نباید هزینه زیادی را به سازمان تحمیل کند.
۷) مانیتورینگ
راهکار شما باید قابل نظارت باشد. باید بتوانید نحوه استفاده کارمندان را مانیتور کنید و اگر کارمندی قصد سوء استفاده داشته باشد و از طریق سیستم وصل شده باشد اما کم کاری کند و وظایف خود را انجام ندهد بتوانید او را شناسایی کنید.
۸) اعمال محدودیت
استفاده از سیستم دورکاری را محدود به IPهای داخل کشور کنید.
۹) محدودیت های سیستم شخصی و مقایسه آن با سیستم سازمانی
فراموش نکنید سیستم کاربر در خانه تحت کنترل شما نیست و نمی تواند باشد. ممکن است استانداردهای سازمانی شما را نداشته باشد. ممکن است آلوده به ویروس باشد. از طرفی شما نمی توانید کارمندان را مم به رعایت شرایط خاصی روی سیستم شخصی خود در خانه کنید. همچنین نمی توانید سازمان را متحمل هزینه کنید تا برای هر کارمند یک کامپیوتر در منزل تهیه کند! شما نمی توانید به سیستم شخصی کارمندان متصل شوید و به آنها پشتیبانی بدهید. پس راهکار دورکاری شما باید با این محدودیت ها و ریسکها سازگار باشد و بتوانید بدون ریسک از همان سیستم های آلوده و نامطمئن استفاده کرده و یک ارتباط مطمئن و امن را برقرار کنید.
اگر برای راه اندازی هریک از مراحل فوق نیاز به مشاوره داشتید می توانید به شماره ۰۹۱۹۸۶۰۰۸۵۰ در واتزاپ پیام ارسال کنید. قطعا با راه اندازی موثر سیستم های دورکاری می توانیم در مهار کرونا سهیم باشیم.
فراموش نکنیم که کرونا یک فرصت و آزمون بزرگ برای سیستم های دورکاری در کشور است که اگر نتیجه آن موفق باشد می تواند بعد از کرونا هم حداقل برای برخی مشاغل ادامه یابد.
گرچه این روزها کارمندان سازمانها با تشویق به دورکاری حضور کمتری در سازمانها دارند اما این روزها، روزهای پرکاری برای بخشهای IT سازمانها خواهد بود.
۱. کار در ساعات همیشگی
یک نکته مهم در دورکاری این است که شما یک فریلنسر نشدهاید! اگر شما و شرکتی که در آن کار میکنید کار در منزل را برای برهه زمانی کنونی در نظر گرفتهاید، بهتر است در همان ساعاتی که هرروز سر کار بودید در خانه هم کار کنید.
۲. در ساعات کاری آنلاین و گوش بهزنگ باشید
در طول ساعات کاری خود باید سعی کنید همیشه برای صحبت با همکاران یا مشتریان خود آماده باشید. شاید لازم باشد جلسهای با همکاران خود در بیگانت مسنجر داشته باشید یا اینکه لازم باشد تلفن مشتریان خود را جواب دهید. کار کردن در منزل به این معنی نیست که قرار است در ساعات کاری به مسائل دیگر مشغول باشید، بلکه باید گوش به زنگ باشید تا از چیزی عقب نیافتید.
۳. اگر لازم است، محیط کار را در منزل خود بهینه کنید
پیشنهاد میکنیم میز کاری برای خودتان در منزل فراهم کنید که از هرگونه حواسپرتی به دور باشد. حتی اگر لازم است میزتان را جابهجا کنید. از این کار دریغ نکنید، چراکه نباید اجازه دهید موارد کماهمیت جلو تمرکز شما را بگیرد.
۴. پلیلیست بهرهوری خود را پیدا کنید
کار کردن در محیطی ساکت میتواند خستهکننده باشد مخصوصا اگر با پیژامه نشسته باشید! به همین دلیل توصیه میکنیم یک پلیلیست از صداهایی که میتواند به بالا رفتن بهرهوری شما کمک کند انتخاب کنید و در طول کار پخش کنید.
۵. با همکاران خود مکالمه داشته باشید
اگر ارتباط خود را به کل با همکاران قطع کنید و با آنها صحبت نکنید، احتمالا در حین کار کردن تمرکز خود را از دست میدهید.
۶. برنامهریزی برای کارهای روزمره خود را فراموش نکنید
با برنامهریزی و مشخص کردن ساعت به ساعت برای انجام هر کدام از وظایفتان بهتر میتوانید سراغ آنها بروید. برای این کار میتوانید از اپلیکیشنهای ToDo List استفاده کنید. یک اپلیکیشن رایگان در این زمینه TaskFlow است. این اپلیکیشن هم برای اندروید و هم iOS قابل استفاده است.
۷. برای خود وقتهای استراحت در نظر بگیرید
وقتی حضور فیزیکی همکارانتان نباشد، شما راحتتر میتوانید برای مدت طولانی روی صندلی بنشینید که این مورد اصلا برای سلامتی شما خوب نیست!
۸. با پیژامه کار نکنید!
این مورد آخر شاید کمی خندهدار به نظر برسد، اما واقعیت این است که کار کردن با پیژامه میتواند در بهرهوری شما تاثیر منفی بگذارد. اگر لباسهای رسمیتری بپوشید، درواقع به ذهن خود این سیگنال را میدهید که «حالا وقت کار کردن است».
منظور این نیست که با کت و شلوار پشت کامپیوتر بشینید، اما همین که لباس کار کردن شما با لباسی که از خواب بیدار میشوید فرق داشته باشد، خودش کمک شایانی است به اینکه حسابی روی کارهای خود تمرکز کنید.
شما برای حفظ سلامتی کارکنانتان چه فکری کردهاید؟ جالب است بدانید ژاپن که سومین اقتصاد برتر دنیا محسوب میشود، بدون ترس از خوابیدن چرخ اقتصاد و تولید خود، از کسب و کارهای مختلف در این کشور درخواست کرده تا امکان دورکاری را برای کارمندان فراهم کنند زیرا به اهمیت دورکاری برای کاهش رفت و آمد و گردهمآیی مردم در اماکن عمومی مانند مترو، اتوبوس و… برای کنترل شیوع کروناویروس پی برده است.
بحرانهایی اینچنین همیشه بوده، هست و در آینده هم گریبان بشر را در سرتاسر این کره خاکی خواهد گرفت، بنابراین بهترین راه حل برای جلوگیری از ایجاد لطمه به کسب و کار، تغییر نگرش و رویکرد صاحبان کسب و کارها و سازمانها نسبت به دورکاریست تا در کنار هم از این مشکلات عبور کنیم.
اگر تمایل داشتید، گروه مهندسی مع کامبادن تجربیات خویش را با شما در میان خواهد گذاشت.
درباره این سایت